Tuesday, May 16, 2017

Vstupte do pravé virtuální reality. V Praze 24.-25.5. 2017


Virtuální realita, dlouho odpíraná technologie. "Počítačem vytvořené interaktivní trojrozměrné prostřední, do něhož se člověk totálně ponoří." Technologie nejbližší tomu, co dokážeme pojmenovat slovy "obživlé sci-fi". Z hlediska prožitku, zábavy a otevírání "netušených" možností asi ta nejatraktivnější technologická novinka vůbec. Je jen málo vynálezů nebo technologií, které skutečně změní svět a náš každodenní život. A ještě méně těch, které vám to dají pocítit okamžitě. Technologie virtuální reality taková je. A nejenže je pro nás novou, můžeme si ji vyzkoušet a dozvědět se o ní úplně nejvíce, pokud navštívíme revoluční Festival virtuální reality VR Fest, který se, představte si to, koná u nás v Čechách, v Praze! V prostoru Jatka 78 na pražské Holešovické tržnici ve dnech 24. a 25. května (www.czechvrfest.com).  


Výstava na ploše přes 1000 m2 nabídne technologické novinky a ochutnávky značek Oculus Rift, HTC Vive, SONY Playstation VR, Google, Microsoft, Samsung a mnoha dalších s možností vyzkoušet. „Na akci budou i simulátory. Od těch tradičních, jako jsou letecké nebo automobilové, až po takové, které vás nechají projít se bojovými oblastmi v Afghanistánu nebo po povrchu neznámé planety,“ popisuje ředitel festivalu Martin Kotek. Dvoudenní konference (program zde) zas přivede desítky českých i zahraničních přednášejících a pohostí stovky specialistů. Praha se tak na chvíli stane "hlavním městem virtuální reality".

Uhrane nás pohled do VR brýlí
více než si přejeme?
Jak potvrdily mnohé vědecké studie, virtuální realita je tím nejsilnějším prostředkem k ovlivňování
člověka. Přináší zážitky, který nenechají nikoho chladným. Z technologií je tedy VR nejbližší tomu, co dokážeme pojmenovat slovy "obživlé sci-fi" a z hlediska prožitku, zábavy a otevírání "netušených" možností i nebezpečí asi ta nejatraktivnější technologická novinka v lidské historii. Zároveň je to technologická změna, která promění téměř každý obor.

Ukázky kreativní a zábavné virtuální reality v praxi:



Nejvíce informací se bude samozřejmě sdílet na konferenci, kde zjistíme, jak širokou revoluci virtuální (VR) a rozšířená realita (AR) přinášejí. Změní způsob vzdělávání, využijí se při výuce na středních a vysokých školách, ve výzkumných ústavech, v medicíně a mnoha dalších situacích. "Doba, kdy si budou žáci moci prohlédnout živé šelmy přímo v učebně nebo se s headsetem projít po dně moře, není daleko,“ říká Kotek. Ukážeme si, že tyto technologie budou velmi významné i pro marketing jako nové kanály pro propagaci a prodej výrobků a služeb a dozvíme se více o sdílené virtuální realitě, o virtuálních kancelářích, poznáme fantastické vize toho, jak tyto technologie mohou proměnit lékařství, uslyšíme i případové studie využití VR a AR z již probíhající praxe, poznáme vztah zraku k VR a AR i možnosti uplatnění v psychologii.

Nemá chybět ani odbornější sekce o budoucím vývoji těchto technologií, o vývoji hardwaru i softwaru, dojde na porovnávání vývojářských enginů, na 360° kamery i doplňky VR a VR ready počítačů proběhnou i workshopy základů v softwarových nástrojích Unity, Unrealu, Maye, 3D Maxu či Blenderu, natáčení a zpracování 360° videa i zvuku. Mezi dalšími tématy bude užití VR v umění a architektuře, například na vizualizacích a návrzích nových interiérů a exteriérů či rekonstrukci zaniklých budov. "Projdete se místy, která už, nebo ještě nestojí. A bude to stát za to!" slibují organizátoři. Předneseny mají být nejzajímavější případové studie z průmyslu. Pro odborníky se bude řešit i financování. Jak na granty? Jak sehnat investora? Co všechno to obnáší a stojí to za to? To vše se dozvíte! "Češi byli a jsou ve vývoji nových technologií velmi silní. Myslíme si, že i v případě virtuální a rozšířené reality je potřeba chopit se všeho nového, zúročit zdejší potenciál a vytvořit správné podhoubí pro to, aby se centrem vývoje virtuální a rozšířené reality stala Česká republika," vysvětluje ředitel festivalu motivaci k uspořádání festivalu.


Obranné složky USA využívají VR a AR již desítky let.
Virtuální realita je skutečně dlouho odpíraná technologie. Zatímco název "virtuální realita" zavádí umělec a technologický "insider" Jaron Zepel Lanier teprve v roce 1989, samotná virtuální realita, tak jak ji teprve dnes můžeme okusit, vzniká mnohem dříve. Oficiálně první helmu s vnitřním displejem vytváří elektroinženýr a pracovník tajných služeb Ivan Edward Sutherland již roku 1966. V 70.letech 20.století technologii virtuální, ale i rozšířené reality rozvíjí americká armáda a tzv. vesmírná
agentura NASA. Další armádní konstruktér Thomas A. Furness III. pro účely armádních pilotů roku 1982 vylepšuje helmu levnější technologií a VR se tak stává pomalu dostupnou
technikou. Roku 1985 Lanier vytvoří a pojmenuje "datový oblek",
oděv, který umožňuje vstoupit do VR celým tělem. V roce 1989, kdy tedy Lanier údajně poprvé používá pojem "virtuální realita", již existuje technologie virtuální a rozšířené reality v plné parádě. Jen ne pro civilní použití, což se omlouvá nedostatečnou výpočetní kapacitou běžných počítačů. Důkazem má být i krach Lanierovy firmy zacílené na komercionalizaci VR.

Nástup komerční VR, očekávaný v 90.letech, se tedy nekoná. Knihy o nástupu VR zapadají prachem jako vyprávěnky o neskutečném snu, kultovní filmy jako Trávníkář či Tron se stávají retro pohádkou. VR je označována za hudbu velmi daleké budoucnosti, za technický problém, za komerční propadák a dokonce i neuskutečnitelný nesmysl a nepotřebnou věc. Pojem virtuální realita se začíná používat jako čistě abstraktní pojem, buď jako synonymum pro odosobnění společnosti nebo jako technický pojem zahrnující jakékoli počítačové výtvory.

Jeden z prototypů náhlavního setu pro VR používaný NASA.
Rok 1985.
Jak to u vojenských technologií bývá, civilisté si na skutečnou virtuální realitu musejí počkat dalších 25 let, než je umožněno technologii znovu vyvinout pro civilní a komerční použití. Nutno říct, že i ostatní počítačové technologie se mezitím významně vyvinuly, a tak místo tápavých začátků dnes můžeme začít s VR poměrně naplno, a můžeme využívat rozvoje v hardwaru, softwaru i aplikace IT v každodenním použití. Zda je dobře, takto skočit do víru virtuální reality s takovým zpožděním, je otázka. VR je nejen velikou atrakcí, ale také nebezpečím, o kterém se s pozastavením komerční produkce dlouho nemluvilo. Někteří z autorů armádních aplikací VR sami před touto technologií varují. Nejčastější obava panuje z přílišného trávení času uvnitř VR, která bude o to atraktivnější, čím méně utěšený bude pro jednotlivce svět "tam venku".

Vliv umělých realit na člověka byl předmětem řady studií.
Lidský mozek je dovede vnímat jako skutečnost.
Další obava panuje ohledně neschopnosti plně procítit rozdíl mezi virtuální a skutečnou realitou. Virtuální realita totiž útočí přímo na naše nejpřirozenější způsoby prožívání, vnímání a učení. Pokud se naučíte ve VR, že něco není nebezpečné, může se vám stát, že vaše tělo už automaticky bude reagovat na stejnou situaci ve skutečné realitě méně obezřetně. Nemluvě o tom, pokud by takové přeprogramování bylo cílené. Schopnosti měnit naše vnímání reality a jednání v realitě pomocí VR programů se ostatně využívá i v psychiatrii, a to cíleně, k bohulibým účelům jako je léčba fobií.

Ukázky dostupných VR aplikací, s jejichž pomocí můžeteme doma zkoušt odvykat fobiím:
 

VR umožňuje využívat tzv. "paměť těla" a také prostorovou paměť. Co se tedy ve VR naučíte, snadno přenesete do reality. S tím souvisí i nebezpečí násilí. Již zmiňovaný T.A.Furness nedávno v rozhovoru pro americkou televizi ABC říká: "Jsem tím znepokojen. Je to jako když jdete na druhou stranu displeje, už se nedíváte na obrazovku. Jste přímo tam." A pokračuje: "Jste plně vystaveni svým emocím a když si vezmete zbraň a někoho odstřelíte a vidíte jeho mozek rozstříklý všude okolo a krev, pamatujete si to a budete mít o tom noční můry, protože je to tak názorné. Jediný způsob jak se s tím nakonec vypořádáte je to, že otupíte." Zároveň však dodává, že "pokud je dětem ponechána možnost stavět si své vlastní světy, děti si samy násilné světy nebudují. V zásadě staví světy, které jsou velmi rozmarné a vzrušující a zábavné, jak jsme mohli vidět u exploze oblíbenosti hry Minecraft," říká. "Musíme mít na paměti, že tyto (násilné) hry vytváří dospělí pro děti a nejsou nutně to, co děti chtějí ale hrají to, protože to mají k dispozici."

Ať už si ale myslíme o virtuální realitě cokoli, pravdou je, že je to technologie velmi přitažlivá, že má mnoho úžasných využití a že se stane součástí naší každodenní reality. Bylo by tedy krátkozraké nevyužít možnost seznámit se s ní co nejdříve a co nejlépe.

Čas vyzkoušet a zažít, co opravdu znamená VR a AR.
Festival virtuální a rozšířené reality trvá jen dva dny, zato je nabitý programem a ukázkami k prasknutí. V konferenční části budou probíhat přednášky na dvou pódiích zároveň, a tak nebude možné zúčastnit se všech. Komu peněženka nedovolí konference se zúčastnit, užije si i tak dostatek zajímavostí a zážitků ve výstavní části, která je dostupná všem. A pamatujte, narozdíl od podobných akcí z minulosti, tato je o skutečné technice, která je již na trhu a lze si ji v obchodech pořídit. Výstava tak může pomoci i s rozhodnutím, jakým směrem v budoucnu investovat, a které z nabízených technologií si vybrat nebo na jaké si ještě raději počkat.

Dodatek: možná nevíte, že Czech VR Fest je součástí takzvaného Týdne inovací (http://www.tydeninovaci2017.cz), akce, jíž se účastní za podpory státu celá řada vědeckých a vzdělávacích institucí. Pokud budete mít zájem, můžete se zúčastnit i Inovačního veletrhu, který se koná ihned po skončení VR Festu 26.-27.5.2017 a kde rovněž bude k vyzkoušení technika VR. Vstupné je zdarma, nutná je pouze registrace na stránce Eventbrite.com.

Úspěšný vstup do éry virtuální reality přeje

Dalibor Novák, DiS.

1 comment:

Dalibor Novák said...

Dovolím si komentář ke svému vlastnímu článku. Vybavil jsem si totiž jednu dávno minulou akci, na kterou už svět zapomněl a která má s touto akcí hodně společného. Bylo to někdy kolem tzv. sametové revoluce, rozum říká že to muselo být pár let poté ale rozum často kecá nesmysly. Konala se v historické budově divadla Hybernia na Náměstí republiky v Praze. Měla to být rovněž velkolepá expozice, a rovněž měla přinášet ukázky virtuální reality. Tehdy to bylo aktuální téma, komerční virtuální realita se rodila, rozvoj i prodej osobních počítačů na trhu zažíval boom, počítačové hry se překotně rozvíjely a byly pro nás nové. Prakticky všichni v České republice jsme byli nadržení konečně vidět na vlastní oči tu nejnovější techniku, která, jak jsme se domnívali, u nás ještě nebyla, protože, jak jsme věřili, jsme teprve museli dohnat "Západ" a zasloužit si, aby se to všechno nové a nejlepší k nám do východního bloku ze Západu teprve dostalo. Výstava měla název který zněl něco jako "Virtuální realita" a informace, proběhlé v novinách a na letácích, slibovaly ukázky nejnovější technologie a počítačem tvořené virtuální reality a hologramů. Před Hybernií se táhla obrovská fronta, ba celý dav návštěvníků. Byla tam doslova tlačenice. Lístky stály nevím kolik přesně, ale nejméně 120 Kč, což tehdy pro nás znamenalo o dost více peněz, než dnes, každopádně několikrát více než za jiné výstavní a veletržní akce tehdy. Nebylo to levné. Samotné výstavní prostory byly tak pusté jako prostory rozestavěné budovy. Nebylo tam skoro nic. Pár uměleckých světel a černých plachet. Jeden malý maličký 3D hologram uzavřený tuším v uzavřeném proskleném prostoru, v temné komoře do které se nahlíželo ještě stísněněji než na Monu Lisu v pařížském Louveru, to bylo to jediné co splňovalo reklamní sliby alespoň symbolicky. Víc toho tam nebylo. Velmi zklamaní jsme odcházeli, dlouhé fronty byly i na odchodu. Tolik tam bylo lidí. ... tak jsem si jen vzpomněl na tuto akci, která měla být prakticky totožná s tou letošní, až na to, že ta tehdejší nic nepřinesla, jen okradla tisíce občanů o nemalé částky za nesplněné sliby, a ta letošní přináší všechno, co tehdejší akce jen podvodně slibovala. ... A tak jsem chtěl vznést otázku nebo jen tak zvolat, že jsem docela zvědavý, jestli na letošní akci přijde tolik lidí jako tehdy před čtvrt stoletím, kdy se komerční virtuální realita zrodila ale nenašla si cestu k uživatelům. Jestlipak přijde tolik lidí, kolik jich mělo zájem o virtuální realitu, nebo už jsme většina z nás tak vymytí, že jsme zapomněli, že jsme na to co přichází nyní, tolik čekali, případně tak vymytí, že už ani nevnímáme slova "virtuální realita" a jejich původní význam a nevšimli jsme si ještě, že ona skutečně přišla, případně tak vymytí, že nás už nic nezajímá, ač nás to tehdy všechny přirozeně tak moc zajímalo. Jsem zvědavý. Kolik vás přijde? Mám možnost porovnat obě akce, protože jsem zažil dobu původně plánovaného nástupu virtuální reality a i skutečný nástup virtuální reality o čtvrt století později. Schválně...